Petrus Paulus Rubens (1577-1640). Кратки бележки

July 5, 2016 | Автор: | Публикувано в Друго

11073862_1407232872918528_4810047801083742249_n

Петер Паул Рубенс. Автопортрет (1623)

10430412_1407233719585110_1983177355502458139_n
Петер Паул Рубенс. Портрет на Хелена Фурмент

Един шедьовър от 1608 г. на известният представител на Фламандската живописна школа (XVI-XVIII в.) Петер Паул Рубенс (1577-1640), притежание на музеят Прадо в Мадрид, Испания.

10384914_1407226542919161_7641627646466490877_n

Сюжет от Древногръцката митология: Богините Церера на плодородната земя и Помона на плодородните овощни градини.
С характерният за Рубенс стил и наложени от него във Фламандската школа изобразителни форми, останали в изкуството с определението “Женски фигури Рубенсов тип”.

* * *

За това платно в Интернет са дадени противоречиви сведения относно авторът, наименованието и времето на създаването му. В Уикипедия – статията
https://bg.wikipedia.org/wiki/Франс_Снайдерс
за автор на това произведение е посочен фламандският художник Франс Снайдерс (Frans Snyders 1579-1657), съвременник на Рубенс. Във файла с илюстрации
http://pictures11.ru/rubens-kartiny.html
платното е показано в произведенията на Петер Паул Рубенс (1577-1640). В коментариите https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Peter_Paul_Rubens,_Frans_Snyders_-_Ceres_with_two_Nymphs_(1624).jpg
са посочени като автори Снайдерс и Рубенс с наименование “Церера с двете нимфи” и година на създаването му 1624.
Очевидно, всеки от авторите на бележките за това произведение се е чувствал задължен да даде своя принос за изясняване на случая.
През 1971 г. имах възможност между другото да проуча и случая със създаването на това произведение по материали на Градският музей в Амстердам и Къщата на Рубенс в Антверпен. От източници, заслужавщи доверие поради своята дългогодишна работа и научни изследвания в тази област, получих следните сведения: Платното се нарича “Богините Церера и Помона”. Използван е сюжет от Елинската митология. Автор е Рубенс и творбата е създадена през 1608 г. Притежание е на Музея Прадо, Мадрид.
В творбата вероятно е взел участие и Снайдерс, но като помощник на Рубенс при техническата реализация на плодовете и животните, изобразени на платното.

16977-still-life-frans-snyders

Франс Снайдерс (1579-1657). Натюрморт (1635-1639)
Притежание: Частна колекция

В тази област Снайдерс е бил признат майстор и Рубенс често го е използвал да рисува плодове, натюрморти и животни в собствените му картини. Снайдерс е имал проблеми при рисуването на човешки фигури и понякога е използвал за тези изображения помощта на съвременниците си Якоб Йорданс (Jacob Jordaens 1593-1678) и Ян Янсенс, художници от същата фламандска школа. А Рубенс е бил признат майстор в изобразяването на човешките фигури и е създал своя школа за достоверното изобразяване на мускултурата, скелетните особености и формите на женските и мъжките тела.
Безспорно, картината като замисъл, композиция и реализация на основният персонаж е на Рубенс. Изобразени са двете богини, както това се вижда от детайлите на платното. Няма причини да се съмняваме и в годината 1608 на нейното създаване, обявена от водещи центрове в Холандия.

11009391_1407231269585355_2553820600638684312_n

Белгия. Антверпен. Къщата на Рубенс. Салонът за изкуство.

13102828_1530698243905323_5578829284991667482_n

Белгия. Антверпен. Къщата на Рубенс. Трапезарията